Як написати вступ до експертної статті: ґайд зі створення лід-абзаців

Як написати вступ до експертної статті: ґайд зі створення лід-абзаців

Гарний лід-абзац обіцяє, що читачі не витратять свій дорогоцінний час на непотріб. Вступ — це те, що стоїть між вашим контент-маркетингом і потенційним покупцем, який може будь-якої хвилини натиснути на зловісний хрестик. Цікава думка: це лід про те, як створити лід. Та далі — до конкретики: поговоримо, як посилити лід-абзацем експертну статтю (насправді, будь-яку) та чого не варто робити. 

1. Що таке лід у тексті

Лід — перший абзац статті. Як правило, він короткий і має бути чітким і лаконічним. Лід також має відповідати решті статті: це те, що привертає увагу читача і викликає у нього бажання читати далі.

Влучний вступ, що успішно виконує свою роботу, має певні ознаки:

  • Змальовує стрижневу думку, яка міститься у тексті (навіть якщо не доносить її «у всій красі»).
  • Демонструє реальні дані за допомогою мінімуму слів, дає зрозуміти, про що мова й одразу «відсікає» читачів, котрі шукають щось інше.
  • Обсяг не перевищує 2-3 рядків (найкращим варіантом взагалі є до 160 знаків).
  • Є окремою «деталлю»: це можна визначивши, прибравши його з тексту; якщо зміст не змінився – все зроблено вірно.
  • Створюється тоді, коли вже виконана вся попередня робота над текстом.

2. Для чого потрібен вступ?

Відповідь на це питання проста: щоб затримати увагу читача після того, як ви «зачепили» його вдалою назвою, коротко передати зміст та спонукати прочитати ваш текст далі.  

Більшість людей онлайн не читають, вони сканують.

NN Group з'ясувала, що 79% людей постійно сканують будь-яку нову сторінку, на яку вони потрапляють. Лише 16% людей читають кожне слово на сторінці. Це ефективна стратегія пошуку та фільтрації інформації. Сканування також дозволяє читачам уникнути інформаційного перевантаження. 

Що таке сканування? Це коли люди швидко переглядають слова, фрази, заголовки чи розділи сторінок. 

Рухаючись сторінкою вниз, ми читаємо все менше і менше слів у кожному рядку і лише слова, які розташовані ближче до лівого боку. Якій частині тексту найбільше приділяється уваги при F-pattern? Правильно, лід-абзацу. 

Сканування інформації читачами від NN Group

Сканування інформації читачами від NN Group

3. Як скласти лід-абзац: 9 принципів побудови вражаючого лід-абзацу

Принцип 1: піраміда догори дриґом

Обравши цей метод, ви подаєте інформацію наступним чином: на початку – ключові факти, надалі – їх «розгортання», більш детальний опис. При цьому перед вами стоїть завдання – донести наступне про предмет розповіді:

  • Факт
  • Час події
  • Місце події
  • Дійова особа
  • Чому це сталося

Вся названа інформація має міститися уже у першому абзаці.

Принцип 2: підступний спуск

Тут ви починаєте з короткого ємного речення, після чого розвиваєте тему й викликаєте в читача різнобарв’я емоцій. Це досягається, вибудувавши розповідь таким чином, щоб кожне наступне речення не давало всі відповіді, а лише збільшувало інтерес й мотивацію дочитати до кінця.

Ми всі – дорослі, але все ще маємо дитячу любов до загадок й шалений інтерес, коли нам щось не кажуть і провокують, змушуючи добиватися відповіді. Запам’ятайте: три речення, що створюють інтригу – ключ до того, щоб читач пройшов шлях «від» та «до».

джерело credible-content.com

джерело credible-content.com

Приклад застосування принципу підступного спуску може виглядати так:

Новачку важко просувати сервісні послуги на Upwork. Особливо, якщо немає відгуків і треба конкурувати з більш маститими аутсорсинговими компаніями зі всього світу. Проте все ще існують ніші, в яких конкуренція майже дорівнює нулю. Як «відкусити» свій шматочок сервісного пирогу, розповідає СEO SuperLead Макс Левченко.

Принцип 3: дайте читачеві щось, чого той не знав чи не мав досі

Перший абзац має здивувати читача чимось принципово новим. Це – початковий момент, що має дати старт подальшому процесові (наче у фільмі, де в перших сценах відбувається знайомство з персонажами; нам показують, чиїми пригодами ми насолоджуватимемося найближчі 2 години).

Непогано було б дати й легку підказку, щоб читач міг у себе в голові вималювати приблизний подальший шлях. Як приклад, коли ви пишете про хворобу, ви на самому початку вказуєте, що хворий має дотримуватися певного режиму життя, дієт, а також – вживати ліки. В подальшому створюється розгалуження сюжету: розповідь про кілька медичних засобів, їх особливості, способи вживання та ефект. Відповідно, читач, якому дійсно потрібна ця інформація, вже нікуди від вас не втече, ви знайшли один одного.

Принцип 4: використовуйте факти та статистику

Чітко викладені релевантні факти - те, що зацікавить цільову аудиторію. 

Принцип 5: інформація, як новина для обговорення

Викликати інтерес, а то й бажання посперечатися – те, що лежить в корені методу. Згадайте полум’яні дискусії в коментарях під дописами новинних сторінок. Незвичайний факт, підкріплений цифрами, або думкою спеціалістів – те, що викличе всередині читача або згоду, або бажання вступити в дискусію. Відповідно, для цього йому доведеться освоїти предмет спору й читати далі.

Принцип 6: киньте виклик!

Цікавий хід – «з порогу» спровокувати читача. Висловити точку зору, що відразу викличе негативні емоції та бажання сперечатися.

Наприклад: AI will replace digital marketers. Discover if your job is at risk.

Читачів злегка шокує такий раптовий поворот подій, а разом із тим – змусить зацікавитися, хто це такий зухвалий, що дозволяє кидати виклики. Надалі – вам «всі карти в руки»: працюйте із негативом, доведіть справу до того, щоб в кінці матеріалу ви опинилися з читачем по один бік барикад.

Принцип 7: сторітеллінг підкорює серця

Людям цікаві класні повчальні історії. Розкрутіть маховик на повну! Створіть захоплюючий матеріал, вкладіть у текст свій нативний досвід або відому вам інформацію про те, що сталося з іншими, донесіть нестандартну історію, що відповідає предметові конкретної статті.

Принцип 8: ставка на уяву читача

Приміром: «Уявіть, що ви керуєте космічним кораблем», «Подумайте про те, що ви – ковбой, що захищає ранчо від племені апачів». Дехто вважає цей принцип старомодним, проте управління увагою читача все ще працює і варто час від часу запрошувати її у помічники. 

Принцип 9: особистий приклад

Персональний досвід автора – те, що «зачепить» читача. Люди таке люблять. Додайте барв,вражень, емоцій, ефекту занурення в подію, і справу зроблено!  

Наприклад: By his 35th birthday MIKE MICHALOWICZ (pronounced mi-‘kal-o-wits) had founded and sold two multi-million dollar companies. Confident that he had the formula to success, he became a small business angel investor… and proceeded to lose his entire fortune.

4. І ще приклади вдалих лід-абзаців

Діалог-лід від Los Angeles Times

The two fieldworkers scraped hoes over weeds that weren’t there. “Let us pretend we see many weeds,” Francisco Galvez told his friend Rafael. That way, maybe they’d get a full week’s work.

Стакато-лід (трохи схоже на сцену фільму)

Думка автора з Dear Megan column

This week’s question comes to us from one of my kids, who will remain nameless because neither wants to appear in a dorky grammar blog written by their uncool (but incredibly good-looking) mom. I will oblige this request for anonymity because, despite my repeated claims about how lucky they are to have me, apparently I ruin their lives on a semi-regular basis. Why add to their torment by naming them here? I have so many other ways I’d rather torment them.

5. Що не писати у вступі експертної статті?

Перший абзац не містить потрібного фактажу

Вступне слово є початком руху до топіку, воно може мати лише легкий зв’язок з ключовими наративами тексту.

Перший абзац не дає можливості зробити висновки, чи потрібен цей матеріал читачеві й чи вартий він витраченого часу. Натомість, цю інформацію має надати лід: за кілька секунд, бігло ознайомившись, читач має зробити висновки, чи варто мати справу з цим контентом.

Перший абзац не дає розуміння, про що взагалі текст

Лід — це Elevator Pitch: ви маєте 10 секунд, щоб донести читачеві, що цей текст йому дійсно потрібен. Далі – вибір за ним: або поринути у читання, або попрощатися з вами. Перший абзац є зразком Small Talk: короткий проміжок часу, що витрачається на встановлення контакту й певного рівня довіри. Ви маєте викликати бажання продовжити з вами бесіду, щоб надалі розкритися на повну.

Перший абзац містить багато «водички»

Перший абзац задає ритм подальшої оповіді, змальовує, про що буде мова в основному масиві тексту. Тож, вступ цілком може бути повним «речень заради речень» і нести по мінімуму змісту. Тим часом, лід діє інакше: тут обсяг тексту та цікавість читача мають обернений зв’язок.

Перший абзац не демонструє структурованості

Чітка розстановка пріоритетів не потрібна у першому абзаці. Це принципово відрізняється від ліда, що доступно пояснює мету даного тексту, де було знайдене тіло, час смерті та з яких причин вбивця – дворецький.

Висновки

Тут буде тільки один висновок: присвятіть достатню кількість часу для написання вступу. Згадайте, як багато коштів та зусиль витрачається на контент в цілому та особливо - на експертні статті. 

Лід-абзац цієї статті складає 57 слів або 393 знаки, при написанні якого не використовувався жоден із вищеперерахованих принципів. Правила написання існують, щоб підлаштовувати їх під себе.